تغذیه با شیر مادر

 

تغذیه با شیر مادر در سراسر جهان یک امر بسیار مهم محسوب می شود و به همین دلیل یک هفته را برای آگاهی دادن به افراد و گسترش فرهنگ شیردهی اختصاص داده اند. 120 کشور در جهان این هفته را جزو مناسب های مهم تقویمی خود قرار داده اند و در این زمینه فرهنگ سازی گسترده ای را انجام می دهند.

 

هفته جهانی شیردهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ شروع شد. اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی (به اختصار WABA) شبکه‌ای ارتباطی بین افرادی است که به صورت جهانی برای گسترش شیردهی و فرهنگ شیردادن اقدام می‌کنند. این گروه با مشکلات از چندین دیدگاه برخورد می‌کنند شامل شیردهی، سلامت مادران و مشاورین شیردهی می‌باشد. در میان تمام مراکز و مؤسساتی که برای پیدایش WABA نقش داشتند، دریک و پاتریس جلیف دو متخصص امور اطفال و تغذیه نوزادان در هویدا کردن و انجام دادن چندین ابتکارهای اولیه نقش بزرگی داشتند.

 

شیر مادر بهترین منبع تغذیه پس از تولد برای نوزاد می باشد و امنیت غذایی او را تامین می کند. شیردهی مادر از اولین ساعات پس از متولد شده نوزاد شروع می شود و تا پایان دو سالگی ادامه می یابد. در 6 ماه نخست زندگی نوزاد شیر مادر منبع تغذیه مهم و ضروری نوزاد به حساب می آید و پس از آن تا 2 سالگی در کنار شیر مادر غذا و مکمل های دیگر را می تواند استفاده کند.

 

پس از پایان دوره شیردهی، لازم است کودک از شیر گرفته شود. تغییر کامل غذای نوزاد از شیر مادر به غذای معمول خانواده، قدم مهمی در این فرایند است. در این بازه‌ی زمانی بسیاری از نوزادان دچار سوءتغذیه می‌شوند به همین دلیل حیاتی است که نوزاد غذای مناسب و مطمئنی دریافت کند تا تغییر از شیردهی مادر به غذای معمولی به خوبی و بدون مشکل انجام شود.

 

اهداف هفته جهانی تغذیه با شیرمادر :

1 - آگاه کردن مردم در مورد ارتباط بین تغذیه با شیرمادر با تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

2 - تثبیت تغذیه با شیرمادر به عنوان زیربنای زندگی سالم

3 - مشارکت افراد و سازمان ها برای تاثیر بیشتر

4 - تقویت موقعیت برای ترفیع تغذیه با شیر مادر بعنوان بخشی از تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

 

شیر مادر کودک را در مقابل برخی از بیماری ها مصون می کند و سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند. همچنین شیردهی به ارتباط بهتر بین نوزاد و مادر منجر می شود و کودک از این در آغوش کشیدن و شیر خوردن احساس امنیت و عشق می کند و در سلامت جسمانی و روانی کودک بسیار موثر است. کودکانی که از شیر مادر در 6 ماه اول زندگی خود برخوردار می شوند، کودکانی قوی تر و سالم تر هستند و بهتر غذا می خورند و مشکلات گوارشی کمتری را تجربه خواهند کرد.

برگشت به بالا