روز جهانی عکاسی در ایران مصادف است با 28 مرداد هر سال و به تاریخ میلادی 19 آگوست می باشد. عکاسی روز ثبت لحظه هاست و عکس ها سندی هستند که با ثبت یک لحظه ی خاص راوی تاریخ می شوند. لحظه ی کوتاهی را که یک عکاس ثبت می کند بسیار قدرتمند است و احساس های مختلفی مثل زیبایی، ظلم، امید،اندوه، خشم را به دیگران منتقل می کند.

 


عکاسی

عکاسی ثبت و ایجاد یک تصویراست؛ عکاسی دارای جنبه های مختلف علمی، صنعتی و هنری می باشد. این رشته به‌ عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد و به‌ شکل یک صنعت جذاب گسترش پیدا کرد و در آخر به عنوان یک هنر خارق العاده تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌ است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌ های آنان در طول تاریخ است.

 

روز جهانی عکاسی


19 آگوست که معادل شمسی آن برابر با 28 مرداد می باشد، در تقویم بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز جهانی عکاسی نام گذاری شده است. در این روز از هنر عکاسان و لحظه هایی که به تصویر می کشند قدردانی می شود و به همه یادآوری می شود که عکس ها چگونه جهان را تغییر دادند.

 

 

 

تاریخچه جالب روز عکاسی

قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس، اشراف‌ زاده‌ی فرانسوی در سال 1826 با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت. چند سال بعد یک فرانسوی دیگر به نام لوئی داگر در سال 1837 به فناوری‌ دیگری دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه‌ی نقره‌ اندود ثبت می‌کرد. او فناوری خود را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی به عنوان نخستین شیوه‌ی عملی ثبت تصویر شناخته می‌شود.

 

 

عکسی که لوئی داگر ثبت کرد

 

این فرایند اصلاحات و تغییراتی کرد تا اینکه در ژانویه 1839 آکادمی علوم فرانسه داگروتیپ را بعنوان یک اختراع فنی به ثبت رساند. ولی چند ماه بعد دولت فرانسه که به اهمیت این اختراع پی برده بود با تخصیص مقرری ماهانه برای داگر و شریکش، که فرزند نیپس بود، از آنان خواست که در یک گردهمایی در پاریس در 19 آگوست 1839 جزئیات فنی داگروتیپ و چگونگی کارکرد این فرایند را برای عموم شرح دهند. دولت وقت فرانسه، در آن روز، اختراع جدید یعنی «عکاسی» را بعنوان هدیه‌ای رایگان به تمام جهان اعلام نمود و این نخستین رونمایی عکاسی برای عموم مردم بود؛ یعنی نقطه‌ی آغاز رشد این فن و هنر در جهان.

 

 

ظاهرا پیشنهاد نام گذاری 19 آگوست – زمان نخستین رونمایی عکاسی برای عموم - بعنوان روز جهانی عکاسی نخستین بار توسط انجمن‌ های عکاسی در آمریکا اعلام شد ولی شورای عکاسی بین‌المللی هند در سال 1991 نخستین نهادی بود که این روز را رسما بعنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را بعنوان «روز جهانی عکاسی» در تقویم‌های خود ‌گنجانده‌ اند. بطوری که هر سال این رویداد نسبت به سال گذشته در گستره‌ی بزرگتری برگزار شده است.

 

 

عکاسی یکی از مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم بوده است. از آن هنگام که لوئی داگر در پاریس تابستانی فرایند خود را علنی نمود تا امروز، عکاسی راه درازی آمده است؛ تغییرات زیادی به خود دیده و روز به روز بر ضریب نفوذش در میان مردم و جوامع افزوده شده است.

 

روز جهانی عکاسی

 

آشنایی با شاخه های مختلف عکاسی

 


عکاسی طبیعت


در عکاسی طبیعت گیاهان، جانوران، کوه‌ها یا صخره‌ها به نحوی ثبت می شوند  که در آن هیچ گونه اثر مستقیم یا غیر مستقیمی از حضور انسان دیده نشود، گیاهان پرورش داده شده از سوی انسان، راه‌ها، حیوانات اهلی یا حیوانات وحشی خارج از محیط زیست اصلی خود، هیچ‌یک در عکس طبیعت نباید حضور داشته باشند.

 


- عکاسی اجسام بی‌جان
عکاسی اجسام بی‌جان با تصویر کشیدن اشیاء بی‌جان و معمولاً غیر متحرک و اشیاء محیط پیرامون شکل می گیرد. عکاسی از اجسام بی‌جان در حقیقت جزو سبک‌های مشکل عکاسی محسوب می‌شود، عکاسان این سبک باید توانایی نورسنجی دقیق را داشته و از ذوق ترکیب‌ بندی بالایی برخوردار باشند.

 

 

- عکاسی ورزشی
عکاسی ورزشی عبارت است از ثبت و ضبط صحنه‌های ورزشی و ورزشکاران. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است.

 

 

- عکاسی معماری
عکاسی معماری از آثار معماری و ساختمان‌ها عکس برداری می‌شود. در عکاسی معماری، دو فاکتور زاویه دید و نوع لنز مهم‌اند، زیرا معمولاً آثار معماری بزرگ هستند و عکاس هم نمی‌تواند به اندازهٔ کافی از آن‌ها فاصله بگیرد؛ به همین دلیل لازم است که زاویهٔ دید لنز زیاد باشد.

 


- عکاسی پرتره
در عکاسی پرتره از چهرهٔ انسان عکس برداری می‌شود. عکاسی پرتره انواع مختلفی دارد، اما در همهٔ آنها تمرکز عکس بر روی چهرهٔ اشخاص است. پرتره تنها یک عکس ساده نیست، بلکه نمایانگر افکار، اخلاق و خصوصیات فردی سوژه‌است.

 

 

 

عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی به سفارش یک سازمان صنعتی صورت می‌پذیرد و به ثبت فرایندهای تولید، محصولات، سازمان کار، کارکنان و یا تجهیزات سازمانی می‌پردازد. عکس صنعتی ممکن است با مقاصد داخلی (به عنوان مثال اداری و یا روابط صنعتی) و یا خارجی (به عنوان مثال تبلیغات یا روابط عمومی) به کار گرفته شود.

 


- عکاسی حیات‌وحش
در عکاسی حیات وحش از حیوانات و جانوران عکس برداری می‌شود. عکاسی در این سبک، نیاز به دانش بالا و تجربهٔ فراوان در زمینهٔ عکاسی و آشنایی با رفتار حیوانات گوناگون دارد. عکاسان باید توان اثبات طبیعی بودن تصاویر را داشته باشند.

 

 

- عکاسی شب
به عکاسی در فضای آزاد در ساعات شب گفته می‌شود. در عکاسی شب، معمولاً از دیافراگم‌های بسته و زمان‌های نوردهی طولانی استفاده می‌کنند.

 

روز جهانی عکس

 

- عکاسی نجومی
عکاسی نجومی شاخه‌ای جذاب از عکاسی است که به وسیلهٔ تلسکوپ و با روش‌های مختلف از ستاره ها و سیارات عکس برداری می‌کند. زمان نوردهی این عکس‌ها معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت، متفاوت است. البته با دوربین عکاسی و با هر لنزی می‌توان از ستاره‌ها و سیاره‌های نزدیک عکس گرفت.

 

 

- عکاسی از مناظر
عکاسی از مناظر، به عکاسی از جهان پیرامون می‌پردازد، حضور انسان یا عناصر انسانی، در این سبک محدودیتی ندارد. توانایی در دیدن زیباترین ترکیب بندی در منظره و تصور آن که در چاپ نهایی چگونه به نظر می‌رسد و همچنین انتقال الهام عکاس به بیننده از مهمترین ماهیت‌های عکاسی منظره‌است.

 


- عکاسی خبری
عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پبام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است. عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند. عکاسی خبری هنری است که برای قصه‌گویی عکاسانه به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند.

 


- عکاسی ماکرو
عکاسی ماکرو شاخه‌ای از عکاسی است که از نمای نزدیک و بطور معمول از سوژه‌های کوچک عکس برداری می‌کند. بطور کلاسیک، سوژهٔ موجود در یک تصویر ماکرو بزرگ‌تر از اندازهٔ آن در طبیعت است. به هر شکل امروزه تصویر برداری ماکرو، تهیه تصویر از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح‌تر از آن چیزی است که در حیات دیده می‌شود.

 

 

عکاسی و عکس یکی از مهم ترین و جذاب ترین اختراعات بشر بوده است. عکس ها به گونه ای زیبا و جذاب تاریخ را روایت می کنند و انواع حس ها از طریق یک عکس به راحتی به بیننده القا می شود. عکس ها یادآور خاطرات مهمی هستند و با ثبت یک لحظه و دیدن آن عکس می توان بارها و بارها به آن نقطه از زمان سفر کرد و یاد آن خاطرات و حس های ناب را زنده کرد.

 

 

با عکس ها افراد فراموش نمی شوند، خاطرات پر رنگ تر در ذهفن افراد ثبت می شوند و می توان به گذشته ای سفر کرد که از آن فقط عکس هایی به یادگار مانده است. عکس ها نه تنها یادآور خوشی ها و غم ها هستند بلکه نوع زندگی در یک مقطع زمانی خاص را نیز روایت می کنند.


 

 

برگشت به بالا