روز جهانی ناشنوایان هر ساله در روز سی ام سپتامبر مصادف با 8 مهر ماه برگزار می شود، تا توجه عموم مردم و همچنین تشکل های مردمی و سیاستمداران را به دستاوردهای افراد ناشنوا و همچنین مشکلات آنها جلب کند. این روز مصادف است با سالروز فوت دکتر شرایز که اولین رئیس ناشنوای فدراسیون ناشنوایان و دانشگاه گالوت بود و برای جامعه ناشنوایان خدمات گسترده ای را انجام داد. اولین بار در سال 1951 و در شهر رم ایتالیا، فدراسیون جهانی ناشنوایان به عنوان یک نهاد خصوصی شروع به کار کرد و توسط دیگر کشورها به رسمیت شناخته شد.

 

 

در این تشکل 13 کشور جهان عضو هستند و برای احقاق حق این افراد و همچنین شناخت مشکلات و موانع زندگی آنها و بهبود و رفع شان تلاش می کنند تا آنها هم مانند دیگر افراد عادی شرایط تحصیل و زندگی و کار مناسبی داشته باشند. ایران در سال 1380 با پذیرش این روز و نامگذاری آن در تاریخ موافقت کرد و این مراسم هر ساله در ایران نیز برگزار می شود.

 



در کنار ایجاد امکانات مناسب و بسترسازی های متناسب با نیاز ناشنوایان، خدمات پیشگیرانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. غربالگری شنوایی نوزادان جهت شناسایی و مداخله بهنگام خدمات درمانی و توانبخشی برای نوزادان دچار مشکلات شنوایی، آموزش به خانواده کودک ناشنوا در خصوص نحوه تعامل و پذیرش کودک،تربیت شنیداری‌ کودک‌ ناشنوا، آموزش گفتارخوانی، آموزش نحوه تعامل و پذیرش کودک،تربیت شنیداری‌ کودک‌ ناشنوا، آموزش گفتارخوانی و زبان اشاره از این جمله اقدامات است.

 

روز جهانی ناشنوایان


به علاوه اقدامات درمانی، تامین وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز نظیر سمعک، عمل های جراحی نظیرکاشت حلزون و یا سایر عملهای جراحی اصلاحی، ارائه آموزش های مناسب و به موقع و نیز ایجاد مراکز توانبخشی از اموری است که باید در راستای بهبود شرایط ناشنوایان و تسهیل زندگی برای خود و خانواده هایشان انجام گیرد.

 


همچنین با توجه به شعار همیشگی جامعه بهداشت و سلامت که پیشگیری بهتر از درمان است لزوم توجه به ناشنوایی هایی که جنبه ارثی و ژنتیکی در خانواده دارند بسیار مهم است. و چه بسا خانواده های دارای فرزند مبتلا بتوانند با انجام آزمایش های ژنتیک مرتبط با ناشنوایی بتوانند از تولد فرزند مبتلای دیگری جلوگیری کنند.

 


در آزمایشگاه ژنتیک سراسر کشور، بررسی موتاسیون انواع ژن های مرتبط با ناشنوایی ژنتیکی با استفاده از روش های نوین سلولی و مولکولی انجام می گیرد که این بررسی ها در مراحل پیش از لانه گزینی جنین وپیش از تولد جنین موجب جلوگیری از تولد فرزندان واجد نقص در شنوایی خواهد شد.

 

 

افراد ناشنوا معمولا برای داشتن یک زندگی عادی تلاش می کنند و متاسفانه در ایران از حمایت کاملی برخوردار نیستند و از لحاظ کاری دچار مشکلات متعددی هستند و نمی توانند شغل دلخواه شان را داشته باشند و سعی می کنند کارهایی را انتخاب کنند که بتوانند با آن زندگی شان را بگذرانند. دولت موظف است مشکلات این قشر را شناسایی کند و در جهت رفع آنها بکوشد و زندگی راحتی را برایشان فراهم آورد.

 

برگشت به بالا