1 اکتبر روز جهانی سالمندان نام دارد و در این روز اکثر دولت ها می کوشند تا نیازهای زندگی این قشر مهم را برطرف کنند و با ارائه راهکارهایی سلامت و کیفیت زندگی این افراد، که قشر مهمی از جامعه هستند را حفظ کنند. سالمندی به دوره از زندگی گفته می شود که از سن 60 یا 65 سالگی آغاز می شود ولی با این وجود باز هم نمی توان بازه خاصی را برای آن در نظر گرفت زیرا سالمندی دارای ویژگی هایی است که ممکن است در زندگی برخی از افراد زودتر و برخی دیرتر بروز کند.

روز جهانی سالمندان

سازمان ملل متحد در سال 1982 شورای جهانی سالمندان را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای انتخاب یک روز برای بزرگداشت سالمندان ارائه کرد که در سال 1990 این شورا روز 1 اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان انتخاب کرد.

 

دوران سالمندی

سالمندی یا پیری با کاهش و افت توانایی های فکری و اجتماعی و جسمی بروز پیدار می کند و برخی از این تغییرات در جسم افراد رخ می دهد و سلول های قشر مغزی تحلیل می رود. نورون های عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند تحلیل می روند و دچار آسیب می شوند. قلب نیروی کمتری برای پمپاژ خون دارد و بیماری های قلبی و عروقی افراد سالمند را تهدید می کند. دستگاه ایمنی دچار ضعف می شود و افراد زودتر بیمار می شوند و دیرتر بهبود پیدا می کنند.

 

زندگی افراد سالمند از نظر اجتماعی هم دچار تحولات بسیاری می شود. بازنشستگی، یائسگی، واگذاری به خانه سالمندان و .... مهم ترین مشکل سالمندان به خطر افتادن سلامتی، از دست رفتن استقلال و حس بی ارزشی در روابط با دیگران و همچنین تنهایی می باشد که بسیار آنها را آزار می دهد.

 

روز جهانی سالمند

 

انواع سالمندی

سالمندی دارای سه نوع است. سالمندی طبیعی که در آن شخص دچار تغییرات فکری و جسمی می شود و اکثریت سالمندان با این قضیه مواجه هستند.

سالمندی آرمانی نوع دیگری از سالمندی است که شخص آسایش، استقلال مالی و فکری و همچنین پیگیری اهداف شغلی را در زندگی اش دارد و سرزندگی اش حفظ شده است.

سالمندی آسیب گونه نوعی از سالمندی است که در آن شخص دچار بیماری های مختلف می شود و عملکردهای او به شدت کاهش می یابد.بنابراین ما با قشر متفاوتی از سالمندان روبرو هستیم و نمی توان در مورد همه افراد باورهای کلیشه ای داشت.
 

 

 

مشکلات اقتصادی 

اکثر افراد سالمند از حقوق بازنشستگی برای گذران زندگی شان استفاده می کنند و همین امر مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد می کند. این افراد به خاطر گرانی از خوردن میوه و سبزی تازه امتناع می کنند و سعی می کنند وسایل ضروری را خریداری کنند. همچنین در هنگام بیمار شدن از مراجعه به پزشک به دلیل هزینه های گران درمان امتناع می کنند و همین امر موجب مشکلات فراوانی برای آنها می شود.
 

 

مشکلات تغذیه‌ای

در کشورهای ثروتمند و پیشرفته مشکلات گوارشی ناشی از زیاد خورد به وفور در میان سالمندان مشاهده می شود. اما کم خوری هم یک مشکل اساسی به شمار می رود. انواع سرطان هایی که سالمندان به آنها دچار می شوند رابطه مستقیمی با رژیم غذایی و سبک نادرست زندگی شان دارد. برخی از افراد مشکل بلع دارند و برخی دیگر به دلیل مشکلات روحی اشتهای خود را از دست می دهند و بعضی نیز قدرت مالی برای خرید مواد غذایی متنوع ندارند.
 

سالمند

 

تحرک بدنی

تحرک بدنی در هر سنی برای افراد لازم است و در دوران سالمندی این امر بسیار مهم تر است. ورزش های سبک مانند پیاده روی باعث استحکام استخوان ها می شود و حرکت فیزیکی منظم عملکرد خوب ریه ها و قلب را در پی دارد. ورزش کردن و داشتن تحرک بدنی قدرت و انعطاف پذیری بدن را بالا می برد و احساس سلامتی را برای فرد به ارمغان می آورد. داشتن فعالیت بدنی روتین برای سالمندان به شدت توصیه می شود.
 

 

سالمندی دوره ای از زندگی است که ناگزیر روزی همه ما آن را تجربه خواهیم کرد، بهتر است با افراد سالمندی که در زندگی ما هستند رفتاری خوب داشته باشیم و آنها را عزیز و محترم بداریم و سعی کنیم نیازهای روحی و همچنین نیازهای زندگی شان را در حد توان برآورده کنیم تا زندگی راحتری داشته باشند. با آنها مراوده داشته باشیم تا احساس تنهایی و سرخوردگی نکنند و زندگی شادی در کنار عزیزانشان داشته باشند.

برگشت به بالا