روز جهانی دختر در تقویم بین المللی در 11 اکتبر هر سال می باشد و به تاریخ شمسی برابر با 19 مهر ماه می باشد. دختران در سراسر دنیا با مشکلات عدیده ای در زندگی شان دست و پنجه نرم می کنند و مورد انواع بی مهری ها و ... قرار می گیرند. هدف روز جهانی دختر آگاهی و ارتقای سطح زندگی دختران می باشد، زیرا نابربری جنسیتی که دختران در طول زندگی شان با آن مواجه هستند و به دلیل جنسیت شان است تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی شان می گذارد.

 

اولین روز جهانی دختر در تاریخ 11 اکتبر سال 2012 برگزار شد و پس از آن هر ساله این روز جشن گرفته می شود. نام گذاری یک روز جهانی به اسم دختران و تلاش برای حمایت از آنها برای دسترسی بهتر و بیشتر به تغذیه، آموزش، حقوق قانونی و مراقبت های پزشکی، همچنین ممانعت از خشونت و تبعیض و ازدواج اجباری می باشد. سازمان ملل از کشورهای عضو این سازمان درخواست کرده است که اقدامات بیشتری برای آگاهی دختران زیر 18 سال در زمینه نابرابری جنسیتی انجام دهند و فرصت های بیشتری در اختیار آنها برای پیشرفت و تحصیل قرار داده شود.

 

تاریخچه روز جهانی دختر

سازمان جهانی یونیسف اعلام کرده است که دختران در سراسر جهان با تبعیض های گسترده ای روبرو هستند. 34 میلیون دختربچه به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند. 200 میلیون دختر ختنه می شوند و هر سال 3 میلیون دختر در کشورهای مختلف جهان در معرض ختنه شدن قرار می گیرند. 

 

بسیاری از دختران در سنین 5 تا 14 سال، در طول روز حدود 10 ساعت در خانه کار می کنند و خانه داری از بچگی جزو وظایف شان قرار می گیرد در حالی که ساعت کار پسران در همین سن و در خانه 50 درصد از دختران کمتر است و این نشان می دهند که هنوز هم پسران در راس قرار دارند و اکثر کارها را به دختران واگذار می کنند.

 

متاسفانه هر ساله 12 میلیون دختر خردسال زیر 15 سال در نقاط مختلف جهان مجبور به ازدواج می شوند و در حال حاضر از هر 5 زن یکی از آنها زیر 18 سال ازدواج کرده است. بسیاری از این زنان مورد خشونت جنسی و بد رفتاری روحی همسرانشان قرار می گیرند و چون در سن پایین ازدواج می کنند و بارداری و زایمان را تجربه می کنند تا پایان عمر از مشکلات جسمی رنج می برند.

 

مشکلاتی که زنان و دختران در طول زندگی خود با آن مواجه هستند به همین موارد محدود نمی شود و در کشورهای اسلامی حقوق اولیه یک زن نیز به سادگی از او گرفته شده و به همسر و پدرش داده می شود و یک زن در این کشورها حتی مالک بدن خود نیست. دیه و ارث او نصف یک مرد است و حقی برای حضانت فرزند و طلاق ندارد. به امید روزی که تمامی زنان و دختران در دنیایی شاد و امن زندگی کنند و از این مشکلات کاسته شوند و دختران بتوانند برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند.

برگشت به بالا