روز جهانی مرد، در تاریخ 19 نوامبر مصادف با 28 آبان ماه هر سال برگزار می شود و از سال 1992 به ابتکار پروفسور توماس آستر نام گذاری شده است و از سال 1999 به طور بسیار گسترده در بیشتر کشورها برگزار شده است. این روز در تقویم بیش از 60 کشور جهان وجود دارد.

 

 

هدف روز جهانی مرد

هدف از برگزاری این روز و بزرگداشت مردان و پسران، بهبود روابط، ترویج برابری جنسیتی و همچنین برجسته کردن نقش مثبت مردان در جامعه و همچنین تمرکز بر سلامت آنها می باشد. این روز و بزرگداشت آن، فرصتی برای آقایان است تا دستاوردها و کمک های آنان به جامعه و خانواده و همچنین مراقبت از فرزندانشان و ... جشن گرفته شود و این ذهنیت تغییر کند که همه ی مردان قدرت طلب و زورگو نیستند.

 

 

این روز فرصتی بزرگ برای تشکر و قدردانی از مردانی است که به عنوان پدر، همسر، برادر و یا همکار نقش خود را به درستی ایفا می کنند و برای کشور خود در حال فداکاری و تلاش هستند و نقش مفیدی برای خانواده و جامعه دارند.روز جهانی آقایان چندین هدف را دنبال می کند و هر سال در کشورهای برگزار کننده این جشن با فعالیت های کلاسی، برگزاری کنفرانس، سمینار و ... سعی می کند توجه مردم را به سلامت جسمی و روانی مردان جلب کند. همچنین دیدگاه نادرستی که درباره مردان وجود دارد را تغییر دهد و حس مشارکت آنها در خانه و خانواده و بهبود روابط با همسر و فرزندان را تقویت کند.

 

برخی از چالش‌های زندگی مردان و پسران

 

برای درک بهتر مشکلات پسران و مردان در زندگی به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم.

  • پسران دو برابر بیش از دختران به اختلال نقص توجه ناشی از بیش فعالی (ADHD) مبتلا می‌شوند.
  • میزان ترک تحصیل پسران در مقطع دبیرستان بسیار بالاست.
  • نمرات پسران از دختران کمتر است.
  • نرخ خودکشی در پسران چهار برابر دختران است.
  • احتمال ورود پسران به زندان در جوانی بیش از دختران است.
  • پسران بیش از دختران قربانی جرم و جنایت می‌شوند به طوری که پسران 5 برابر بیش از دختران بر اثر قتل جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

به دلیل اینکه در اکثر جوامع این دید وجود دارد که مردان قوی هستند و از کودکی مسئولیت های مختلفی به آنها داده می شود، همین باعث بروز مشکلات و همچنین صدمات روحی و روانی به آنها می شود و معمولا مردان از بیان احساسات خود، عاجز هستند و به همین دلیل بیشتر دچار مشکلات روحی می شوند و در نتیجه آمار خودکشی مردان بسیار بیشتر می شود.

 

 

بهتر است از کودکی پسران و دختران را با یک شیوه بزرگ کرد و پسران را جنس برتر معرفی نکنیم تا نه تنها پسران دچار مشکلات روحی و روانی در بزرگی نشوند، بلکه دختران هم حس قدرت داشته باشند و بتوانند مسئولیت زندگی شان را برعهده بگیرند و به دنبال کسی نباشند که زندگی شان را بسازد و خودشان قهرمان زندگی شان باشند

برگشت به بالا