امروز سوم دسامبر روز جهانی معلولان است که مصادف است با 12 آذرماه شمسی، سازمان ملل این روز را به این علت نامگذاری کرده است که این افراد نیز مانند بقیه مردم بتوانند به راحتی زندگی کنند و امکانات کافی برای یک زندگی باکیفیت در اختیارشان قرار داده شود. منشور جهانی معلولین بر حقوق اساسی آنها تاکید دارد که صرف نظر از علت و چگونگی ایجاد معلولیت ، این افراد مانند سایز هموطنانشان از رفاه برخوردار باشند و حق یک زندگی دلپذیر و حتی الامکان معمولی را داشته باشند.

 

از جمله حقوق این افراد، حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

 

 

تاریخ روز جهانی معلولین


روز جهانی معلولین سوم دسامبر هر سال برابر با ۱۲ آذر ماه است.

 

 

هدف از نامگذاری روز جهانی معلولین


به گزارش ایمنا هدف از نام‌گذاری سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولین افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است.

 

 

شعار روز جهانی معلولین


هر سال سازمان ملل موضوعی را برای مضمون روز جهانی معلولین اعلام می کند. اعلام شعار و موضوع سالانه می‌تواند یک تمرکز اساسی در مورد چگونگی تلاش جامعه برای از بین بردن موانع جسمی، تکنولوژیکی و نگرشی برای افراد معلول در فراهم کند، در سال ۱۹۹۹ از سوی سازمان ملل شعاری با مضمون "امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید" برگزیده شد.

 

 

تعریف فرد معلول


کم توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که به علت نقص جسمی یا ذهنی (چه مادرزاد وچه غیر آن) اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده و تا حدی یا به کلی ازتامین ضرورت‌های زندگی عادی فردی یا اجتماعی ناتوان است.

 

معلولیت

 

انواع معلولیت‌


معلولیت‌ها بر حسب امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی در چهار گروه عمده طبقه‌بندی می شوند و هر کدام از این گروه ها شامل معلولیت‌های متعدد و متنوع می باشند:

معلولیت‌های حواسی که شامل معلولیت های بینایی و شنوایی هستند.
معلولیت‌های احشایی که شامل معلولیت های قلبی عروقی تنفسی کلیوی و... می باشند.
معلولیت‌های حرکتی که شامل انواع معلولیت های دستگاه حرکتی و اعصاب است.
معلولیت‌های روانی


مشکلات معلولین در ایران


معلولین در ایران دارای مشکلات متعددی هستند ازجمله:

مشکلات درون و برون‌شهری: یکی از عمده‌ترین مشکلات معلولین مشکل حمل‌ونقل و جابه‌جایی درون و برون‌شهری است. به‌طور مثال نبود امکانات مناسب بهداشتی بین جاده‌ای برای آن‌ها، نبود امکانات در مراکز خرید و … . اما مهم‌ترین موضوع این بخش که می‌توان به آن پرداخت، نبود امکانات حمل‌ونقل درون‌شهری برای آن‌ها است. نبود صندلی‌های مناسب در مترو و بی آر تی، وجود پیاده‌روهایی با عرض کم و استفاده از مصالح نامناسب برای ساخت آن‌ها و … .

 

مشکلات کار: در ایران قانونی مبتنی بر قانون ۳ درصد وجود دارد که بیان می‌کند در دستگاه‌های دولتی ۳ درصد افراد استخدامی باید از معلولین باشند اما این قانون اجرایی نمی‌شود.

 

برخورد افراد جامعه: به دلیل عدم فرهنگ‌سازی برخی از معلولین سعی می‌کنند کمتر در جامعه حضور پیدا کنند.

 

زندگی شخصی: معلولین در زندگی شخصی خود را افرادی سرشکسته و ناتوان می‌دانند که توان مقابله با دیگر افراد جامعه را ندارند، اما این نگرش در آن‌ها باید دچار تغییراتی شود که این تغییرات با کمک افراد خانواده و دوستان و اطرافیان آن‌ها صورت خواهد گرفت. به استعدادهایی که معلولین دارند باید توجه شود و با استفاده از آن‌ها بتوانند زندگی را از نو آغاز کرده و احساس کمبود یا مزاحمت برای دیگر افراد نداشته باشند.

 

مشکلات مالی: مشکلات اقتصادی معلولین ناشی از نبود شغل مناسب و گاه هزینه‌های سنگین بازتوانی است.

 

مشکلات تحصیلی: مشکلات تحصیلی معلولین شامل عدم امکانات در مدارس و دانشگاه‌ها و نگاه مردم جامعه و عدم فرهنگ‌سازی است.

 

مشکلات ورزشی و رفاهی: همان مشکل نبود امکانات مناسب برای حمل‌ونقل و هزینه‌های بالای ورزش برای معلولین مانع انجام ورزش برای اکثر معلولین شده است.

 

مشکلات ازدواج: کمتر کسی حاضر می‌شود با فرد معلول ازدواج کند و ازدواج دو فرد معلول نیز باهم دارای زیان‌هایی است که گاه با توجه به معلولیت افراد از مزایای آن پیشی می‌گیرد.

 

افراد معلول برای داشتن یک زندگی معمولی تلاش می کنند و بیشتر آنها افراد بسیار با استعداد و فعالی هستند که در زمینه های مختلف می توانند به موفقیت برسند. بهتر است به این افراد در صورتی که خودشان اعلام نیاز کنند، کمک کنیم و از ترحم کردن و پرسیدن دلیل معلولیت و ابراز هم دردی بپرهیزیم و سعی کنیم رفتاری مودبانه و با احترام داشته باشیم.

برگشت به بالا