در این مطلب از سایت پرچرم قصد داریم آموزش کار با چرخ دو پایه را بیان کنیم که برای بسیاری از افرادی که در کار چرم هستند، آموزش بسیار مفیدی خواهد بود. لطفا ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. اولین و مهم ترین ابزاری که برای کارگاه های کیف دوزی واجب است چرخ دو پایه می باشد و بدون این چرخ شما نمی توانید کار کنید و باید این چرخ را حتما در کارگاه خود داشته باشید. هفتاد درصد کیف ها با این چرخ تولید می شود. تمامی کیف پول ها و بخش اعظمی از کیف های دوشی با این چرخ دوخته می شوند. یک سری از کیف ها به چرخ های دیگری نیز نیاز دارند مانند کیف هایی که تبله دوزی یا کفه دوزی دارند.

 

آموزش کار با چرخ دو پایه

فلوور چرخ که با دست هم حرکت می کند و برای درست کار کردن چرخ در بعضی مواقع باید آن را با دست بچرخانید. نشانگر گام هست که در حالت های مختلف تنظیم می شود و اعداد روی آن به هیچ وجه مهم نیست و مهم اندازه گام است که به فاصله بین دو سوراخی که دوخت انجام می شود، گفته می شود. دستگیره سر قائم یکی دیگر از اجزای چرخ می باشد که چرخ را به صورت معکوس حرکت می دهد و شما به سمت پایین که فشار دهید به صورت معکوس عمل می کند.

 

پبچ تنظیم سفت شدن و یا شل شدن نخ بالا است که هر چقدر به سمت چپ و پادساعتگرد بچرخانید نخ شما شل تر می شود و هر چقدر به سمت راست یعنی ساعتگرد بچرخانید، نخ بالا سفت تر می شود. حتما از تمامی سوراخ هایی که روی چرخ هست نخ را رد کنید و از نازل هم رد کنید و به داخل سوزن وارد کنید.

 

تنظیم کلفت دوزی و یا نازک دوزی به پیچ اهرم بستگی دارد، هر چقدر پیچ اهرم پایین تر باشد کلف دوزی انجام می شود و اگر پیچ را بالا بیاورید نازک دوزی صورت می گیرد. میزان بند هست که به شما کمک می کند با سرعت زیاد کاری که به صورت صاف هست را بدوزید و همچنین لبه کار را می توانید با آن بدوزید. حتی قسمت هایی که زیپ در کار وجود دارد را می توانید با آن بدوزید و تنظیمات خاص خود را دارد که در ادامه آموزش می دهیم.

 

تعریف چرخ دو پایه و اجزای آن

به این چرخ دو پایه می گویند زیرا دو پایه در آن وجود دارد که پایه ی اصلی کار دوخت را انجام می دهد ، اما پایه ی دوم راهبر هست و کار را برای شما به حرکت در می آورد و باعث می شود که کار زیر چرخ نماند و بعد از دوخت، عمل بردن را انجام می دهد. پایه ی دوم دارای مدل های مختلفی است و چرخ ما پایه ی تک شاخ چپ است که در کارگاه درست شده است و باید با خلاقیت و نوآوری توسط خودتان درست شود..

 

چون چیزی که در بازار وجود دارد پایه دو شاخ هست که بر روی چرخ ها نصب شده است و بعضی از شرکت ها پایه تک شاخ را هم تولید می کنند که بهتر است خودتان درست کنید. پایه تک شاخ چپ برای قسمت هایی که مثل حلقه میلگرد روی کیف وجود دارد طراحی کرده ایم که به حلقه گیر نکند. پایه تک شاخ راست هم نوعی از پایه دوم است که در موارد خاصی استفاده می شود.

 

میزان بند

در واقع تنظیمات مختلفی دارد و کار اصلی آن حفظ دوخت از لبه ی کار است، مثلا اگر می خواهید به فاصله دو میل از لبه دوخت کنید، میزان بند به شما کمک می کند که چرم را به آن تکیه دهید و همان شکلی که می خواهید را با همان فاصله به شما تحویل دهد. برای دیدن بقیه آموزش و آشنا شدن با دیگر قسمت های چرخ دو پایه لطفا ویدئوی زیرا را مشاهده کنید.

لینک ویدئو در یوتیوب:https://youtu.be/q9fN5RiHFGI

 

برگشت به بالا