کریسمس (Christmas) جشن ولادت مسیح است. در واقع کسی اطلاع دقیقی از زمان تولد حضرت مسیح ندارد ولی همه آن را در نزدیک روز تقریبی جشن می‌گیرند. براساس تقویم مسیحی روز تولد حضرت عیسی (ع) 25 دسامبر است. کریسمس بهانه ایست تا دوست و فامیل و آشنایان در کنار هم جمع شوند و با شادی و هدیه همراه باشند.مثل هر مناسبت دیگری این روز نیز تنها مختص به مسیحیان نیست و در اکثر کشور های دنیا مردم در این روز جشن گرفته و از باقی رسومات این جشن پیروی میکنند.

 


کارت های کریسمس اولین بار در سال 1846 ظاهر شدند. بابانوئل هم اولین بار در قرن نوزدهم در نیویورک محبوبیت پیدا کرد.از آداب و رسوم این روز هم میتوان به درخت کریسمس و تزئین آن ، بابانوئل ، خوراکی های جشن کریسمس و ... اشاره کرد.

 

 

درخت کریسمس


درخت کریسمس اولین بار در آلمان مورد استفاده قرار گرفت. افراد معمولاً درخت‌های همیشه سبز مثل کاج یا صنوبر را برای درخت کریسمس انتخاب می‌کنند و آن را با وسایل مختلف که هر کدام نماد خاصی دارد، برای جشن کریسمس تزئین می‌کنند. از جمله این وسایل می‌توان به فرشته یا عروسک‌های کوچک، زنگوله، ستاره، آب نبات یا شکلات، ریسه‌های چراغ و انواع گوی های رنگی اشاره کرد. تزئین درخت کریسمس برای بسیاری از افراد یک سنت محسوب شده و آن را بسیار مهم می‌دانند. در تزئین درخت کریسمس، فرشته یا ستاره را در بالای درخت قرار می‌دهند که ستاره نماد رخ دادن معجزه و فرشته نماد پیام‌رسان خبر به دنیا آمدن حضرت مسیح است.

 

 

بابانوئل کریسمس
بابانوئل یا پاپانوئل به پیرمردی با ریش‌های سفید و لباس قرمز گفته می‌شود که معمولاً یک کیسه پر از هدیه برای بچه‌ها به همراه دارد و برای بچه‌های خوب در روز جشن کریسمس یا شب قبل از آن هدیه می‌آورد. در برخی کشورها به او سانتا کلاوس یا پدر کریسمس نیز گفته می‌شود. این شخصیت اشاره به یک کشیش مسیحی به نام سن نیکولاس دارد که در قرن ۴ میلادی به دلیل کمک‌های فراوان و هدیه دادن به فقرا شهرت داشت. سن نیکولاس در کودکی با از دست دادن پدر و مادرش ثروت زیادی به ارث برد و از این ثروت برای کمک به فقرا استفاده کرد.+

 

جشن میلاد مسیح

 

مراسم‌های کریسمس


مسیحیان آداب و رسوم خاصی را مثل خواندن آهنگ‌های ویژه کریسمس، هدیه دادن، تزئین درخت کریسمس، تزئین خانه‌ها و خیابان‌ها، پختن غذا و خوراکی‌های ویژه، فرستادن کارت تبریک به عزیزان، اجرای نمایش تولد عیسی مسیح و … برای برپایی جشن کریسمس انجام می‌دهند.

 

 

آهنگ‌های کریسمس
یکی از آداب و رسوم‌های این روز خواندن سرودهای خاص است. برخی از این سرودها مربوط به قرن چهارم میلادی هستند. سرودهای قدیمی توسط اسقفان اعظم نوشته شده‌اند ولی در حال حاضر ترانه‌های مدرن نیز سروده می‌شود. یکی از محبوب ترین سرودها سرود جینگل بلز نام دارد که بیشتر از سرودهای دیگر در سراسر دنیا در این جشن خوانده می‌شود.

 


حال تصمیم گرفته ایم با توجه به این مناسبت پنج مورد از جالب ترین حقایق مربوط به این روز را در این مقاله برای شما بازگو کنیم:

۱-آهنگ Jingle Bells اولین آهنگی بود که در فضا پخش شد. در 16 دسامبر 1965، آهنگ "Jingle Bells" با تبدیل شدن به اولین آهنگی که در طول پرواز فضایی Gemini 6A ناسا در فضا پخش شد، تاریخ ساز شد.

 

میلاد حضرت عیسی

 

۲.کودکانی که در ایالات متحده به بابا نوئل نامه می نویسند شانس خوبی برای دریافت پاسخ دارند. در ایالات متحده، کمپین هایی مانند "عملیات بابانوئل" برای دهه ها اجرا می شود که صدها داوطلب در سراسر کشور مسئولیت پاسخگویی به نامه های کودکان خطاب به بابانوئل را دارند.

 

۳.آمریکایی ها چیزی حدود ۱۰۰۰ دلار برای هدیه ها خرج میکنند!! طبق جدیدترین داده های فدراسیون ملی خرده فروشی، مصرف کنندگان به طور متوسط 967.13 دلار در تعطیلات خرج می کنند، اگرچه هزینه های فردی می تواند دامنه وسیع تری داشته باشد. بسیاری از خریداران واقعاً تمام تلاش خود را می کنند، اما به همان اندازه بسیاری از هدایای خانگی، صرفه جویی شده یا هدایایی که عموماً معنی دارتر از زرق و برق دار هستند، هزینه‌بر می شوند.

 

۴.آب نبات برای اولین بار توسط یک آلمانی برای تزئین درخت استفاده شد. انجمن ملی شیرینی‌پزان می‌گوید که یک رئیس گروه در ابتدا آب نبات‌های راه راه قرمز و سفید را به کودکان خردسال داد تا در طول مراسم ماراتن کلیسا ساکت بماند. تا زمانی که یک مهاجر سوئدی آلمانی درخت خود را در سال 1847 با آب نبات تزئین کرد که آنها به عنوان یک آب نبات کریسمس محبوب شدند.


۵.جمعه و شنبه‌ی قبل از این روز  پرفروش‌ترین روز فروشگاه های آمریکاست!اگر فکر می‌کردید پرفروش ترین روز جمعه سیاه است، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید، طبق آمارهای اخیر این روزها نیمی از درآمد سالانه‌ی خرده فروشان را تشکیل می دهد.

برگشت به بالا