سال نو میلادی 2023 در روز یکشنبه مصادف با 11 دی ماه 1401 رخ می دهد و در سراسر جهان جشن هایی به پا شده است و مردم در حال خرید و شادی هستند. سال نو میلادی در اکثر کشورهای دنیا جشن گرفته می شود و در این زمان تورهای مسافرتی بسیاری برگزار می گردد و برای ایرانیان نزدیک ترین و اقتصادی ترین تور کریسمس و سال نو تور ارمنستان و ترکیه می باشد که هر ساله ارزآوری زیادی برای این دو کشور را در پی دارد.

 

 

سال نو میلادی


تمدن های سراسر جهان حداقل چهار هزار سال است که شروع هر سال جدید را جشن می گیرند. امروزه، بیشتر جشن‌های سال نو از 31 دسامبر (شب سال نو)، آخرین روز تقویم میلادی آغاز می‌شود و تا ساعات اولیه اول ژانویه (روز سال نو) ادامه می‌یابد. سنت های رایج شامل شرکت در مهمانی ها، خوردن غذاهای ویژه سال نو، تصمیم گیری برای سال جدید و تماشای نمایش های آتش بازی است.

 

سال نو

 

اول ژانویه به روز سال نو تبدیل می شود


تقویم رومی اولیه شامل 10 ماه و 304 روز بود که هر سال جدید در اعتدال بهاری شروع می شد. طبق سنت، رومولوس، بنیانگذار روم، در قرن هشتم قبل از میلاد ساخته شد. پادشاه بعدی، نوما پومپیلیوس، ماه‌های ژانواریوس و فوریه را اضافه کرد. در طی قرن‌ها، تقویم با خورشید هماهنگ نبود و در سال 46 قبل از میلاد. امپراتور ژولیوس سزار تصمیم گرفت با مشورت با برجسته ترین منجمان و ریاضیدانان زمان خود مشکل را حل کند. او تقویم ژولیانی را معرفی کرد که شباهت زیادی به تقویم مدرن گریگوری دارد که امروزه اکثر کشورهای جهان از آن استفاده می کنند.


سزار به عنوان بخشی از اصلاحات خود، اول ژانویه را به عنوان اولین روز سال تعیین کرد، تا حدی برای گرامیداشت همنام این ماه: ژانوس، خدای آغازین رومی، که دو چهره‌اش به او اجازه می‌داد به گذشته و آینده به جلو نگاه کند. رومی ها با تقدیم قربانی به ژانوس، رد و بدل کردن هدایا با یکدیگر، تزئین خانه های خود با شاخه های بوفه و شرکت در مهمانی های پر سر و صدا جشن می گرفتند. در اروپای قرون وسطی، رهبران مسیحی به طور موقت اول ژانویه را با روزهایی که اهمیت مذهبی بیشتری داشتند، مانند 25 دسامبر (سالروز تولد عیسی مسیح) و 25 مارس (عید بشارت) جایگزین کردند. پاپ گریگوری سیزدهم در سال 1582، اول ژانویه را به عنوان روز سال نو بازگرداند.

برگشت به بالا