روز زن و روز مادر یکی از روزهای مهم در تقویم ایرانی به شمار می رود و این روز برای گرامیداشت زنان و مادران در بین مردم اهمیت ویژه ای دارد.امروزه مباحث مربوط به زنان در اولویت قرار دارد زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارند.مادر یک کلمه نیست، یک احساس است. روز مادر یکی از تاریخ‌های مهم در تقویم ایرانیان است چرا که مادر دارایی ارزشمند هر انسانی است که پاک‌ترین محبت‌، زیباترین نگاه و دلسوز ترین قلب را برای فرزندان خود دارد. از آن جایی که حضرت فاطمه زهرا (س) جایگاه رفیعی در دین اسلام دارد، به همین علت روز ولادت این بانو در تقویم شمسی ما روز ولادت حضرت فاطمه (س) به عنوان روز مادر و زن انتخاب شده است.

 

تاریخچه روز زن و روز مادر



حتما شما هم می دانید که روز جهانی زنان متفاوت از روزیست که در ایران جشن گرفته می شود .روز هشتم مارس سالروز اعتراض زنان کارگر فابریکه نساجی کتان در سال ۱۸۵۷ میلادی در شهر نیویورک آمریکا، به شرایط کاری سخت و غیر انسانی با دستمزد کم کارگران زن و مبارزه علیه بی عدالتی در زمینه حقوق زنان نسبت به حقوق مردان است. به همین علت این روز به عنوان روز جهانی زن انتخاب شد و سالانه میلیون‌ها زن و مرد در سراسر جهان در روز هشتم مارس با ترتیب اجتماعات و گردهمایی‌ها برای انعکاس پیشرفت‌ها و دستاوردهای به دست آمده و کنش‌های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان، این روز را گرامی می‌دارند.



در کل روز مادر و روز زن در کشورها و مناطق مختلف جهان تاریخچه های متفاوتی دارد. ولی عامل مشترک در بین تمامی روزهای مادر در کشورهای مختلف یادبود یک زن مهم در تاریخ آن کشور است.


به عنوان مثال در کشور ایران روز 20 جمادی الثانی برابر با روز تولد حضرت فاطمه زهرا به عنوان روز مادر شناخته می شود، در کشور های اروپایی کاتولیک روز مریم مقدس را به عنوان روز مادر جشن می گیرند.


در کشور بولیوی روز جنگ ویژه‌ای که زن‌ ها نیز در آن شرکت داشتند را به عنوان روز زن و روز مادر جشن می گیرند، در برخی از کشور های غربی از جمله انگلستان دومین یکشنبه ماه مه هر سال روز مادر می باشد و در ژاپن، زاد روز همسر وقت امپراتور این کشور به عنوان روز مادر گرامی شمرده می‌شود.


مادر که در تمام اقلیم ها و تمدن ها از جایگاه والایی برخوردار است. مادری که در اجتماع یک جامعه ی موفق می تواند نه تنها نقش سازنده ای در پرورش و تربیت کودک خود بلکه در پرورش و رشد فرهنگ جامعه نیز تاثیر گذار باشد؛ زیرا همان فرزند قرار است به همراه فرزندان دیگر با حضورشان آن جامعه را ساخته و رونق دهند.

 

اگر این روزها از هر کسی بخواهید که چند کلمه درباره مادر صحبت کند هیچکس نمی‌تواند بدون بغض و قطره‌ای اشک از مادرش تعریف کند، مادران گل‌هایی از بهشت هستند که نه فقط در زبان و ادبیات بلکه به معنای واقعی نسبت به این وظیفه و این کلمه ادای دین کردند چه مادرانی که در سرزمین ما سال‌ها به پای میوه‌های باغ درخت زندگی خود جانشان را فدا کردند و آنها را برای حفظ امنیت این روزهایمان فدا کردند و چه مادرهایی که هنوز چشم انتظار بازگشت فرزندانشان هستند.



همان طور که واضح است اولین چیزی که وقتی اسم روز مادر را می شنویم به آن فکر میکنیم تهیه هدیه ای است که شاید بتواند گوشه ای از زحمات مادرمان را جبران کند. پیشنهاد ما به شما کیف های چرم پرچرم مثل روز پری بانو ،‌ افسانه ،‌ افروز،‌ پرسا و پرگشا هستند.روز مادر اکنون یکی از موفق ترین مناسبت های تجاری در کشور ما است. جالبه بدونین طبق اعلام صنف رستوران‌ها، روز مادر در حال حاضر محبوب‌ترین روز سال برای صرف شام در رستوران است.

 

برگشت به بالا