امروز با یکی از مهمترین آموزش های کیف دوزی در خدمت شما هستیم. تکنیک برش چرم به صورت دستی را به شما همراهان عزیز سایت و کارگاه پرچرم آموزش می دهیم که می توانید ویدئوی این کار را در انتهای مطلب مشاهده کنید. برش زدن درست و اصولی چرم بسیار مهم است و کسی که این تکنیک را فرا می گیرد می تواند کیف های زیبا و جذابی را تولید کند.

 

تکنیک برش چرم

برای برش چرم باید طریقه ی استفاده درست از قزن یا تیغ را فرا بگیرید. در ابتدا باید فرق قزن با تیغ را بدانیم و با محاسن و معایب آنها آشنا شویم. قزن را باید به صورت عمودی در دست قرار بگیرید و دست شما صاف می باشد اما برای در دست گرفتن تیغ باید دست شما کمی کج باشد. قزن آسیب کمتری به تخته کار وارد می کند اما تیغ در این مورد آسیب بیشتری را وارد می کند.

 

قزن فرم انگشتان شما را عوض نمی کند و به آنها آسیب وارد نمی کند، زیرا کار را به صورت کامل در مشت می گیرید،اما تیغ فرم انگشتان شما را عوض می کند. اما چرخش تیغ بسیار تمیز و آسان است و اگر جایی هلال داشته باشیم قزن جواب نمی دهد و تیز کردن قزن نیز با خود شماست، اما تیغ را به راحتی می توان تعویض کرد.

 شیوه درست، در دست گرفتن تیغ به این صورت می باشد که انگار شما قلم خوشنویسی و یا خودکار در دست گرفته اید و انگشت اشاره صاف و انگشت وسط بغل خودکار را گرفته است باید تیغ را نیز به همان صورت در دست بگیرید و برش دهید. تیغ ها حالت های مختلف دارند، تیغ کوچک 30 درجه، تیغ کوچک 45 درجه و تیغ بزرگ 45 درجه.

 

تاثیری که تیغ بر فرم انگشتان شما می گذارد به این صورت است که هم فرم انگشت اشاره شما را عوض می کند و هم به پوست دست آسیب می رساند. تیغ 45 درجه تیغی است که در هنگام برش از لحاظ مقدار برشی که می توان با آن زد بیشتر از تیغ 30 درجه است اما سرعت برش در تیغ 45 درجه کمتر است و حالت پذیری کمتری نیز دارد.

 

تیغ بزرگ در دست خوب قرار نمی گیرد و برای برش زیاد مناسب نیست. تیغ 30 و 45 درجه کوچک و یا قزن به نسبت تیغ بزرگ 45 درجه برای برش مناسب تر هستند. قزن فقط برش های صاف را به خوبی انجام می دهد و دوام خوبی دارد و می توان چندین بار با قزن برش زد اما باید شیوه صحیح تیزکردن آن را یاد بگیرید. قزن همان تسمه ای است که در برشکاری، از آن برای برش آهن استفاده می شود.

 

برش زدن چرم به صورت دستی با قزن و تیغ را می توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید. امیدواریم این آموزش هم مانند دیگر آموزش ها مفید واقع شده باشد و از آن استفاده لازم را برده باشید.

 

 

برگشت به بالا