روز جهانی چپ دست ها مصادف با ۱۳ آگوست برابر با 22 مرداد نامیده شده است. جالب است که بدانید این روز در سال 1976 میلادی معادل 1355 شمسی به تصویب رسید. این روز را روز جهانی چپ دست ها نامیده اند تا بتوانند صدای این قشر از جهان باشند، زیرا تمامی ابزار ها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده است و افراد چپ دست مجبور هستند برای استفاده از این وسایل از دست راست خود استفاده کنند که قطعا کار سختی برای آنها خواهد بود. یکی دیگر از دلایل نامگذاری این روز مبارزه با خرافاتی است که درباره چپ دست ها وجود دارد.

 

چپ دستی یعنی چه؟

این افراد به طور طبیعی تمایل دارند که از دست چپ خود برای انجام کارهای روزمره و حتی نوشتن استفاده کنند و راحتی بیشتری دارند. اکثر انسان ها راست دست هستند و برای انجام اکثر کارها و فعالیت ها از دست راست خود استفاده می کنند. یکسان دستان گروه بسیار کوچکی از افراد هستند که توانایی مساوی در استفاده از هر دو دست خود دارند.


مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است و نشان می‌دهد که در جهان، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌ دست هستند. بقیه چپ‌ دست هستند و درصد بسیار کمی نیز یکسان دست هستند.

 

دلایل چپ‌ دستی

 

نظریه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و برخی، وراثت، فعالیت های مغزی در دوران جنینی، را عامل این موضوع می دانند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، به تازگی یک ژنی را کشف کرده اند که احتما می دهند دلیل اصلی چپ‌ دستی باشد. افرادی که این ژن را دارند، بخش راست مغزشان کنترل سرعت و زبان را انجام می دهد و بخش چپ مغزشان مسئول کنترل احساسات است، اما در افراد راست‌ دست که این ژن را در بدن خود ندارند وظیفه هر نیم کره مغزشان دقیقا بر عکس این موضوع است.

همچنین مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه ام آی تی آمریکا نشان می دهد، که در رحم مادر، مغز کودکان چپ‌ دست آزادانه تر از مغز کودکان راست‌ دست رشد می‌کند.

 

مشکلات فرهنگی و اجتماعی

خرافات بسیاری درباره چپ دستی وجود دارد و در بسیاری از جوامع چپ دستی یک نوع ناهنجاری و یا عادت زشت محسوب می شود. حتی کودکان خود را به استفاده بیشتر از دست راست تشویق می کنند.


sinister در زبان لاتینی به معنای چپ است که متاسفانه به معنی بدشگون می باشد. در زبان فرانسوی، gauche برای دو واژه چپ و ناشی بکار می‌رود و در زبان آلمانی، linkisch به معنی چپ‌ دست و آدم ناجور است.

 

خصوصیات شخصیتی چپ‌ دست ها

 

-سازگاری:

مطالعاتی که پژوهشگران درباره افراد انجام داده اند، نشان می‌دهد که افراد چپ‌ دست، نسبت به راست‌ دست‌ ها سازگاری بیشتری دارند. یک فرد چپ‌ دست بسیار راحت‌ تر از یک فرد راست‌ دست می‌تواند از دست راست خود برای انجام کارها استفاده کند. به نظر می‌رسد افراد چپ‌ دست به سرعت قادر به تعویض و دگرگزینی هستند. به طور کلی، افراد چپ‌ دست انعطاف‌ پذیرتر، باهوش‌ تر و سازگارتر از افراد راست‌دست هستند.

 


-سرعت تفکر:

چپ دست ها استثنائی‌اند. تحقیقاتی در کشور ایتالیا بیان می‌ کند که افراد چپ‌ دست در حین بازی‌ های کامپیوتری و یا مسابقات ورزشی سریع‌ تر فکر می‌کنند. چپ‌ دست‌ ها تمایل به کسب درآمد بیشتری دارند. افرادی که با هر دو دست کار می‌کنند، هنگامی که با اطلاعات جدید مواجه می‌شوند، توانایی تغییر عقیده بیشتری دارند که این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا هر دو سوی قضیه را ببینند.

 


-استقلال:

بعضی از کارشناسان معتقدند، افراد چپ‌ دست کمتر وابسته‌اند، چون مجبورند با دنیایی که برای آن‌ها ساخته نشده سازگاری پیدا کنند. دکتر پیترز می‌گوید: چپ‌ دست‌ها به علت داشتن تمایلات استقلال‌ طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.

 

افراد مشهور چپ دست

 

افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌ دست ها به شمار می روند. همچنین دیگر افراد مشهوری که چپ دست بوده اند عبارتند از :  چارلی چاپلین، آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، نیچه، بیل گیتس، جرج مایکل و مهاتما گاندی، جورج مایکل، آمیتا باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک کوئین، تیم آلن، سارا جسیکا پارکر، آنتومی پرکینز، سیلوستر استالونه، آنجلینا جولی، لیدی گاگا، باراک اوباما.

 

قطعا تعداد افراد مشهوری که چپ دست هستند بسیار بیشتر می باشد که ما در این اینجا به برخی از مشهورترین های آنها اشاره کردیم. تفاوت داشتن با دیگر افراد جامعه بسیار سخت است و همچنین هماهنگ شدن با آنها سخت تر. بهتر است دنیا را جای بهتری برای افرادی بکنیم که از نظر طبیعی فرق هایی با ما دارند، تا آنها هم بتوانند راحت تر و آسوده تر در این دنیا زندگی کنند.

برگشت به بالا