روز جهانی دیابت در ایران 23 آبان ماه می باشد و هر ساله در این روز کمپین هایی با هدف افزایش آگاهی مردم درباره دیابت، پیشگیری و درمان آن برگزار می شود. سازمان بهداشت جهانی در سال 1991 با توجه به رشد روز افزون ابتلا به دیابت در جهان، روز 14 نوامبر مصادف با 23 آبان را به نام روز جهانی دیابت نام گذاری کردند. و در سال 2006 توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی در تقویم جهانی ثبت گردید. هر سال بزرگترین کمپین اطلاع رسانی درباره دیابت در بیش از 160 کشور جهان برگزار می شود.

 

 

اهداف اصلی که این کمپین دنبال می‌کند عبارتند از:

اطلاع‌رسانی گسترده به جوامع، سیاستمداران و ذینفعان در سراسر دنیا برای توجه ویژه به دیابت
اطلاع‌رسانی گسترده از فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی دیابت و نقشی که این نهاد در جهت ارتقای آگاهی دنیا ایفا می‌کند
محوریت
برنامه‌ها، شعارها و پیام‌های آموزشی روز جهانی دیابت هر ساله با توجه به حساس‌ترین موضوع بهداشتی مرتبط با دیابت، توسط فدراسیون بین‌المللی دیابت انتخاب می‌گردند. وزارت بهداشت ج.ا.ا و نهادهای دیابت در ایران نیز در راستای شعار اعلام شده، هر ساله شعار فارسی و محورهای روز جهانی دیابت را برای برنامه‌های بومی تدوین می‌نمایند.

 

 

حلقه آبی دیابت نماد رسمی روز جهانی دیابت

حلقه آبی رنگ دیابت در سال ۲۰۰۷ و پس از تأیید سازمان ملل متحد به عنوان نماد رسمی دیابت انتخاب گردید تا نشان واحدی برای افزایش آگاهی دنیا در مورد اپیدمی دیابت باشد.

 

پیشگیری از دیابت

 

روز جهانی دیابت در ایران
به ابتکار وزارت بهداشت ج.ا. ا و در راستای ارتقای آگاهی عمومی و توجه به معضل دیابت، از سال ۱۳۹۲ هر ساله یک هفته از آبان ماه به نام هفته ملی دیابت نامگذاری شده و فعالیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی، انجمن‌های دیابت سراسر کشور و شرکت‌های دارویی مرتبط در سطح کشور برگزار می‌گردد.

 

 

دیابت چیست؟

دیابت به طور خلاصه نوعی اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن می باشد. انسولین ماده است که در پانکراس تولید می شود و به سلول ها کمک می کند تا از خون گلوکز بگیرند و برای تولید انرژی از آن استفاده کنند. اگر پانکراس فرد مبتلا انسولین تولید نکند فرد به دیابت نوع یک و اگر تولید انسولین کم شود و یا در بدن به طور موثر عمل نکند فرد به دیابت نوع دو مبتلا است. افراد مبتلا به دیابت چون از قند  یا گلوکز برای سوخت و ساز و تامین انرژی بدن شان استفاده نمی شود، قند خون آن ها نسبت به دیگر افراد سالم بالا می رود و این افزایش قند خون مشکلات جدی سلامتی برای آنها ایجاد می کند.

 

افزایش قند خون را «هیپرگلیسمی» می‌نامند. افزایش قند خون سبب ایجاد عارضه‌های زودرس و دیررس در بدن می‌شود، اگر دیابت پیشگیری و درمان نشود، بسیاری از این عوارض می‌توانند سبب کاهش کیفیت زندگی برای فرد مبتلا به دیابت و خانواده او شود و احتمالاً خطر مرگ او را نیز تهدید می‌کند.

 

همچنین دیابت می تواند زمینه ساز بروز بیماری های دیگری در فرد شود و سلامت و زندگی او را با خطر جدی مواجه کند. پیشگیری از دیابت و همچنین درمان و کنترل این بیماری می تواند سطح رضایت از زندگی را در افراد بهبود ببخشد و کمک بزرگی به سلامت و شادابی آن ها کند.

 

برگشت به بالا