روز جهانی غذا شانزدهم اکتبر هر سال مصادف با 24 مهرماه می باشد. این روز در سال 1945 به افتخار تاسیس سازمان فائو نامگذاری شده است و در سراسر دنیا گرامی داشته می شود. این روز برای ایجاد همبستگی کشورها برای برقراری روابط در زمینه کشاورزی و پیشگیری از فقر و گرسنگی و همچنین نابودی محیط زیست می باشد. ملل جهان سوم با مشکلات متعددی در زمینه امنیت غذایی مواجه هستند و این روز تلنگری برای کشورهای توسعه یافته است تا موجب رونق و پیشرفت صنعت غذایی در کشورهای در حال توسعه شوند و راهکارهایی را در اختیارشان بگذارند.

 

 

فائو چیست؟

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یکی از سازمان های بین المللی است که توسط 44 کشور عضو سازمان در سال 1945 تاسیس شد. این سازمان از طریق شبکه جهانی، 90 اداره برای گسترش کشاورزی و مکانیزه کردن آن و همچنین جنگلداری و شیلات دارد و در تامین غذای مناسب برای همه ی مردم مخصوصا کشورهای در حال توسعه کمک می کند.

 

هدف این سازمان این است که سطح زندگی مردم را بالا ببرد و به بهبود تغذیه مردم دنیا و همچنین توزیع مناسب مواد غذایی در سراسر جهان و ایجاد یک امنیت غذایی مطلوب کمک کند. مبارزه با سوء تغذیه و بالا بردن آگاهی مردم و همچنین افزایش بازدهی کشاورزی از دیگر هدف های این سازمان می باشد. مقر فائو در شهر رم کشور ایتالیا واقع است.


فائو همچنین به اعضایش که شامل اتحادیه ارو‍پا و ۱۸۳ کشور می شوند، خدماتی ارائه می‌دهد و در این راه با هزاران همراه در سرتاسر جهان، از سازمان‌های جامعه مدنی مانند گروه‌های کشاورزان و سازمان‌های بشر دوستانه تا دیگر موسسات ملل متحد، بانک‌های توسعه و بخش خصوصی، همکاری می‌کند.

 

اهداف مهم و اصلی فائو
1- مساعدت به کشورهای در حال توسعه با در اختیار گذاشتن امکانات فنی.
2- کمک به دولت‌ها در جهت تعیین خط مشی و مشاوره در برنامه ریزی.
3- جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات.
4- فعالیت به عنوان محلی برای تبادل نظر و گردهمایی ملت‌های فقیر و غنی با شرایط برابر.

 

غذا ابتدایی ترین حق زندگی همه ی مردم جهان است و متاسفانه در اکثر کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی مردم وضع مناسبی از لحاظ تغذیه ندارند و بیشتر کودکان با سوء تغذیه مواجه هستند. در دنیا سالانه میلیون ها تن مواد غذایی دور ریخته می شود در حالی که میلیون ها انسان گرسنه هستند و امنیت غذایی ندارند. یکی دیگر از اهداف روز جهانی غذا ، افزایش آگاهی مردم درباره چگونگی استفاده درست از غذا و دور نریختن آن است تا بتوان امنیت غذایی را برای دیگر افراد تامین کرد.

برگشت به بالا