صاف کردن مو با کراتین این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده است و افراد زیادی موهایشان را کراتینه می کنند تا صاف و خوش حالت دیده شود. بررسی های جدید دانشمندان انستیتوهای آمریکا نشان می دهد که زنانی که از فراورده های صاف کننده مو استفاده می کنند دو برابر بیشتر نسبت به زنانی که از این فرارده ها استفاده نمی کنند به سرطان رحم مبتلا می شوند.

 

 

زنان سیاه پوست به دلیل اینکه جنس موهایشان فر و مجعد است اغلب نسبت به دیگر زنان بیشتر از فراورده های صاف کردن مو استفاده می کنند و بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند. فراورده های مراقبت از مو و صاف کننده مو حاوی مواد شیمیایی هستند که به عنوان یک ماده سرطان زا یا مختل کننده هورمونی عمل می کنند و ممکن است بر خطر دچار شدن به سرطان رحم تاثیر داشته باشند.

 

 

مواد سرطان زا در صاف کننده های مو

مواد شیمیایی مانند فتالات، فلزات، پارابن، سیکلوسیلوکسان ها جزو مواد صاف کننده های مو هستند و زمانی که گرم می شوند، ماده سرطان زای فرمالدئید را آزاد می کنند. مطالعات قبلی نشان داده است که رنگ مو و مواد صاف کننده مو با سرطان های دیگر حساس به هورمون مانند سرطان سینه و تخمدان ارتباط دارند اما تاکنون ارتباط آنها با سرطان رحم بررسی نشده بود.

 

 

در این پژوهش 33000 زن در آمریکا در طیف سنی 35 تا 74 سال برای 11 سال تحت نظر گرفته شدند و در این مدت 387 مورد سرطان رحم در آنها تشخیص داده شد. زنانی که بیش از 4 بار در سال از فراورده های صاف کننده مو استفاده کرده بودند نسبت به دیگر زنان، شانس ابتلا به سرطان رحم در آنها دو برابر شده بود.

 

 

خطرات رنگ کردن مو

همچنین پژوهشگران اعلام کرده اند که سایز روش های مراقبت از مو و یا زیبایی مانند رنگ کردن مو، دکلره کننده و هایلایت کننده مو، سفید کننده و حتی فر کردن موها در افزایش شانس سرطان رحم تاثیری ندارند و در این مورد به شواهدی دست پیدا نکرده اند.

 

برگشت به بالا